Alla inlägg under november 2010

Av Jessica - 29 november 2010 14:32

skrev ett inlägg med råka såklart radera allt.. återkommer när jag ha orkar skriva igen.. riktigt irriterande!

Av Jessica - 23 november 2010 15:26

Fredagen den 22 Oktober kom våran underbara dotter Novali.

  Bilden är  tagen 22.59 och hon föddes 22.54 =) Så här e hon nykläckt hehe.

Har inte orkat med någn blogg men nu så är det väl så dags att börja skriva igen.

Kan börja med och berätta hur allt gick till när våran älskling kom till Världen.

För er som orkar läsa ;)

*

Värkarna började den 21 oktober då hon var beräknad. Vi var på väg in till stan för att hyra film som det börjde göra lite ont.. Dom kom lite från och till men det gjorde inte så ont. Senare på kvällen så avtog allt helt och hållet så det var skönt att jag fick sova hehe. På morgonen den 22 oktober så började allt igen fortfarande inte så ont och inte var det regelbundet heller. Dagen gick och vi var hemma och spelade wii det började göra lite ondare senare på eftermiddagen men det var fortfarande inte regelbundet. Jens föräldrar kom och hälsade på, jag hade ont men jag kunde fortarande vara social och sitta och prata i vardagsrummet plus att jens tvättade i tvättstugan.  Det var inte regelbundna värkar så jag var helt inställd på att det var falsk alarm. Men där runt 6 -halv 7 började det göra riktigt ont så jag gick in å la mig på sängen, envisades fortfarande att det inte var dags än. Pratade med min mamma där vid 7 kanske, sa att allt var lugnt, jag hade ont men jag behövde inte åka in än. Sen gick det nog kanske 20 min eller lite mer så fick jens hämta tväten i tvätt stugan och vi fick ringa mamma igen å säga att hon måste nog skjusa in oss för nu var smärtan svår att hantera. Halv 8 ungefär var vi inne på BB.

Var öppen ungefär 3-4 cm så både Jens och jag förberede oss på att vara där hela natten och att det kanske skulle vara klart 5-6 på morgonen och det tror jag alla andra gjorde också som vi hörde av oss till. Vi fick komma in till ett förlossningsrum där jag också fick lustgas. Det var inte roligt, tyckte inte det funka riktigt så kände jag mig bara full och blev lite borta där ett tag tror jag. men barnmorskan envisades att jag skulle fortsätta med den. Värkarna höll i sig jätte länge, nästan 2 minuter tror jag det var.  Vid 10 på kvällen började jag fundera på en ryggbedövning för det gjorde så ont. Så strax efter 10 så kolla dom hur öppen jag var så dom kunde börja förbereda för ryggbedövningen, men då sa barnmorskan att det inte var någon ide för att jag var öppen 9- 10 cm och att det snart var dags att krysta. Det var en stor lättnad eftersom jag egentligen inte ville ha någon bedövning. Så jag öppnade mig alltså 6-7 cm på 3 och en halvtimme,  det är väldigt fort. Barnmorskan vart nog lika chokad som mig och jens. Men gud vilken lättnad det var minns jag.

Vid 22.30 ungefär började krystandet och jag minns att det gjorde så ont att jag sa att jag inte ville nå mer och att jag ville hem. Men 22.54 föddes våran lilla sötnos.

hon kom bara till magen för navelsträngen var så kort, så Jens fick klippa av den innan hon fick komma upp på mitt bröst. Och där är allt som en dimma, Det hade gått så fort så jag hade så svårt att förstå att hon faktiskt hade komme ut. Hon var lite seg i starten och skrek kanske en eller två gånger under det första dygnet, det var något med blodomloppet och moderkakan och det som inte hade hunne slute sig. Men det sa läkarn att det var ganska vanligt så, efter ett dygn så mådde hon bra. Och på Måndagen fick vi komma hem :)

Så det blev en weekend på Östersunds sjukhus hehe.

Men nu är hon här våran lilla Novali och är en månad till och med.

Nä nu blire inge mer skriva för idag.

Ska försöka komma ihåg imorn!

PUSS<3

 


Ovido - Quiz & Flashcards